Lactaattesten

Lactaattesten voor:

  • Lopers
  • Wielrenners/Mountainbikers
  • Teamsporters in voorbereiding voor competitie
  • Cliënten die hun algemene conditie willen verhogen

Lactaattest:

  • Testen gaan door in het Metabolic cardio- en testcentrum
  • € 80 test inclusief: bio-impedantiemeting, analyseren verslag en gesprek, trainingsadvies lopen / wielrennen / duathlonners/ teamsporter
  • € 100 test inclusief : bio-impedantiemeting, analyseren verslag en gesprek, trainingsadvies lopen / wielrennen / duathlonners/ teamsporter en specifiek 2-3 maand loop- en trainingsschema
  • € 140 test inclusief : bio-impedantiemeting, analyseren verslag en gesprek, trainingsadvies lopen / wielrennen / duathlonners/ teamsporter, specifiek 2-3 maand loop- en trainingsschema en 2de lactaattest met analyseren verslag en gesprek

Basisfysiologie van de lactaattest

Spieren verbruiken constant energie, deze energie halen we voornamelijk uit 2 substraten; vetten en koolhydraten.

Aerobe energie:
Energie wordt aangemaakt door middel van zuurstof toevoer van je longen naar je spiercellen. Je verbrandt als het waren vet en koolhydraten door middel van zuurstof. Hoe hoger de intensiteit van je inspanning of dagelijkse bezigheid, hoe meer substraat je zal verbranden en hoe meer energie je zal aanmaken.

Anaerobe energie:
Op een bepaalde intensiteit zal je lichaam onvoldoende zuurstof kunnen leveren aan je spieren. Gelukkig kunnen onze spieren (voor bepaalde tijd) ook energie aanmaken zonder zuurstof, dat kan alleen van het substraat koolhydraten. Als je zonder zuurstof (anaeroob) energie produceert uit je koolhydraten ontstaat er een nevenproduct lactaat (melkzuur).

Deze 2 energiesystemen werken nooit volledig afzonderlijk. Maar de algemene regel geldt hoe hoger de intensiteit, hoe meer zuurstof tekort er zal ontstaan en hoe meer lactaat je dus zal aanmaken.
Je lichaam kan ook lactaat of melkzuur afbreken. De snelheid van aanmaak en afbraak zal afhangen van je soort spiervezel en de mate van getraindheid.

Figuur 1: Looptest Brent. Snelheid en hartslag op hoeveelheid lactaat. Brent gebruikt onder 2,8mmol/l voornamelijk zijn aerobe systeem, boven 5,6mmol voornamelijk zijn anaerobe systeem.

Functie van de lactaattest:

Een lactaatstest is een indicatie en meting van uw algemene conditie op het huidige moment. De lactaattest is sportspecifiek en zal aangeven hoeveel lactaat of melkzuur je zal produceren bij een bepaalde intensiteit. Vanaf het omslagpunt 1 (vetdrempel) gaan je spieren een grotere hoeveelheid lactaat aanmaken, vanaf omslagpunt 2 (koolhydraatdrempel) maken je spieren meer lactaat aan dan je spieren kunnen afbreken. Dat wil zeggen dat er opstapeling van lactaat (melkzuur) in je spieren plaatsvindt en je deze intensiteit niet lang kan aanhouden. Deze bepaalde intensiteit zal je lactaatdrempel of koolhydraatdrempel aangeven. Deze lactaatdrempel kunnen wij vastleggen op enkele sportspecifieke parameters (snelheid en vermogen). Stel dat je algemene conditie verbeterd zullen je drempels opschuiven naar een hogere snelheid of een hoger vermogen. Dat komt omdat je een grotere hoeveelheid zuurstof kan vervoeren naar je spiercellen. Je zal dus ook bij een hogere intensiteit je aerobe systeem kunnen gebruiken.

Daarnaast kunnen wij door het bepalen van de lactaatdrempel (omslagpunt) en de maximale hartslag een aangepast trainingsschema uitwerken. Vele mensen lopen op hartslagzones die men van een internetsite heeft gehaald maar hoe kan je hartslagzones volgen als je je maximale hartslag niet kent? Via onze test kunnen we jullie trainings- en hartslagzones perfect gaan bepalen. Zo zijn we instaat om een trainingsschema te maken dat gericht is op jouw sportieve doelen.

Voordelen:

Duursporters:
Willen deze lactaat drempel zo ver mogelijk uitstellen, zodat je een goede snelheid of vermogen kan aanhouden zonder op te geven. Via de test weet je precies op welke snelheid en hartslag je voor een langere tijd kan lopen. Daarnaast kan men gaan controleren of tijdens een bepaalde trainingsperiode hun algemene conditie is verbeterd.

Intervalsporters: (teamsporten):
willen juist zo veel mogelijk over hun lactaatdrempel trainen in korte intervallen. Als je regelmatig zeer intensief sport (over de lactaatdrempel) zal je spiervezeltype veranderen en je spieren het lactaat of melkzuur sneller kunnen afbreken. Via de test weet je precies op welke hartslag en snelheid je moet trainen om tijdens een intensieve wedstrijd sneller recupereren van je aangemaakte melkzuur.

Trainingsschema’s:
Wij als coaches kunnen met deze cijfers een op maat gemaakt schema opstellen dat voldoet aan jouw doelen. Aangezien jouw hartslag en trainingszones bepaald zijn voor jou individueel.

Nog vele andere voordelen zoals:
inschatten van jouw tempo op de 10km, halve marathon en marathon, inschatten van belastingen op je spieren,…